هنگامی که یک رشته دهکده های عصر حجر در کرانه های رود (هوانگ هو) ایجاد شد؛ سر آغاز تمدن چین پدیدار گشت.  نخستین سلسله بزرگ چین (شیا) بود که بدست (یو) امپراتور افسانه ای این سلسله در قرن 21 قبل از میلاد تأسیس و در قرن 16 قبل از میلاد سرنگون شد و جمعاً حدود 500 سال حیات داشت.

دودمان شیا یا دودمان خاقان‌های نیکوکار

 این دودمان مرز بین اسطوره و تاریخ است؛ برخی شواهد باستان‌ شناسی وجود چنین دودمانی را تأیید کرده‌است، با این حال برخی مورخین در اصل وجود آن تردید دارند. این سلسله در قرن 21 قبل از میلاد تأسیس و در قرن 16 قبل از میلاد سرنگون شد و جمعاً حدود 500 سال حیات داشت. نواحی مرکزی حکومت آن شامل مناطق جنوبی استان شان سی و غرب استان خه نان امروزه چین بوده‌است. یو  قهرمانی است که سیل را مهار می‌کرد. گفته می‌شود که وی به سبب مهار موفقیت‌آمیز رود زرد که سال‌ها طغیان می‌کرد، مورد پشتیبانی مردم قرار گرفت و سرانجام سلسلهٔ شیا را تأسیس کرد. ایجاد سلسلهٔ شیا نشان‌گر تغییر جامعهٔ بدوی و ایجاد جامعه با نظام مالکیت خصوصی و ورود چین به جامعهٔ برده‌ داری است.

در پایان سلسلهٔ شیا دربار سلطنتی وضیعت خوبی نداشت و تناقضات طبقاتی شدید بود. به ویژه شیا جیه آخرین پادشاه این سلسله پس از روی کار آمدن زندگی تجملی داشت و مدیریت او بر کشور ضعیف بود. او به یکی از سوگلی‌ها به نام مه شی علاقه داشت و هر روز با او می‌گساری و تفریح می‌کرد.

او و سلاطین بعد از او مثل فراعنه مصری جنبه نیمه خدایی داشتند و آنها را (پسران آسمان) می خواندند.

بدنبال این سلسله نوبت به سلسله سلاطین (شانگ) در عصر مفرغ رسید که سر سلسله آنها بنام (تانگ) امپراتور سراسر چین شناخته شده و جانشینانش عصری بنام (قلمرو سلطنتی میانه) را آغاز کردند که از 1500 سال قبل از میلاد بمدت 500 سال بطول انجامید.

طی دوران مزبور چین به تشکیل حکومت موفق شد و هنر و تجارت رونق یافت و کشور در صلح و آرامش بود. طی دوران سلسله (شانگ) وسایل آشپزی مفرغی در چین ساخته شد که در زمره عالی ترین نمونه های خویش به حساب می آمد. نوشتن هم بر اساس خط تصویری در همین دوره ابتکار شد. تولید ابریشم از کرم ابریشم اهلی شده در این دوره آغاز گشت و انحصار تولید آن تا هزاران سال در سراسر جهان در اختیار چینیان بود. لاک الکل هم در همین دوره در چین کشف شد و برای جلا دادن و حفظ نقشهای زیبایی بکار رفت که بر چوب و چرم طرح شده بود. در عین حال تراش سنگ یشم که در سال 2000 سال قبل از میلاد در چین آغاز شده بود مایه رشک عالمیان بود. آخرین امپراطور این سلسله که گرفتار رقابت ها و چند دستگی های داخلی شده بود در سال 1122 قبل ازمیلاد خود را آتش زد و پس از او سلسله چو (ژو) در چین حکومت را بدست گرفت.

دودمان ژو

 دودمانی بود که پس از دودمان شانگ و پیش از دودمان چین تا سال 256 سال قبل از میلاد در چین   فرمان روا بودند. این دودمان را در کنار دودمان نخست شیا و دومین دودمان به نام شانگ، سه دودمان افسانه ای چین دسته بندی می کنند. هم اکنون برنامه ای در سطح کلان و کشوری در چین برای مستندسازی این سه سلسله افسانه ای در آستانه گسترش است که انتقادهای فراوانی هم بدنبال داشته است. تنها منبع قدیمی از سیما چیان است که پس از کتابسوزی چین شی هوانگ دی، پادشاه دودمان شانزده ساله چین آنچه نگاشته با تردید نگریسته می شود. مدت فرمانروایی دودمان ژو از همه دیگر دودمانهایی که در آن سرزمین فرمان راندند، بیشتر یاد شده است؛ با این حال بخاطر افسانه ای بودن و نبود منابع قدیمی، تاریخ فرمانروایی این دودمان بسیار گنگ است؛ در این دوره، فلسفه چینی گسترش و توسعه یافت و فیلسوفان بزرگی چون کنفسیوس، لائوتسو و شانگ یانگ پیدا شدند. دوران نامبرده را تا پیش از دوره دودمان زودگذر چین به دو دوره شاهان جنگجو و دوره بهار و پاییز بخش‌ بندی می کنند. پایتخت فرمانروایان این دودمان هائوجینگ بود.

Image result for china ancient wallpaper


تاریخ ملت های جهان سلسله ,دودمان ,میلاد ,دوره ,افسانه ,آغاز ,همین دوره ,حیات داشت ,جمعاً حدود ,میلاد سرنگون ,میلاد تأسیس منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

امپراطور دانلود | دانلود فیلم و سریال جدید eatallth سه سوته خرید کن تحویل بگیر thestory3 وبسایت چاپ پارسیان یک پنجره برای من کافیست امید كرگان